محتوای فطرت
جستجو در پرسش و پاسخ

اهل بيت پيامبر چه كساني هستند؟

اهل بيت پيامبر(صلي الله عليه و آله) چه كساني هستند؟

اول: آل در لغت عرب به معني قوم و قبيله شخص است و شامل زنان نمي شود. وقتي گفته مي شود حكومت فلان كشور از آل ملك فلان است، منظور پسران اوست و در اين مورد زنان در نظر گرفته نمي شوند. بنابراين آل نبي اساساً شامل زنان آن حضرت نمي گردد. آري اگر تعبير به اهل بيت شود، در لغت شامل پسران، زنان و بقيه بستگان نيز مي گردد. پس آل در لغت شامل تمام پسران از يك نسل و حتي بستگان نزديك شخص مي گردد و معني اهل بيت نيز در لغت گسترده است و شامل زنان نيز مي شود.

دوم: رسول خدا صلي الله عليه و اله مفهوم لغوي آل را تغيير داد و آن را در يك اصطلاح جديد اسلامي بكار گرفت. او مفهوم اهل بيت و آل بيت را فقط براي علي، فاطمه، حسن، حسين و نه فرزند از نسل حسين كه آخرينشان مهدي عليه السلام است، قرار داد. بنابراين اهل بيت و آل نبي دو اصطلاح خاص نبوي گرديد كه فقط شامل افراد خاصي گشته و ساير اشخاص را در بر نمي گيرد. مثل كلمه صلاة كه معني لغوي آن گسترده و شامل هر دعايي است اما رسول خدا آن را اصطلاحي خاص براي عبادتي مخصوص قرار داد. چنانچه كسي معني صلاة را در آية شريفه « و أن أقيموا الصلاة و اتقوه و هو الذي إليه تحشرون » (الانعام: 72) به دعا تفسير كرده و بگويد: « هر كس دستانش را بلند كرده و خدا را بخواند يا خدا را با دلش بخواند نماز خوانده » خواهيم گفت كه معني درست و قابل قبولي نيست. چرا كه مقصود از قول خداوند در عبارت « أقيموا الصلاة » ‌همان صلاة اصطلاحي است و هرگز به معني لغوي يعني دعا نمي تواند باشد.در اينجا هم اگر كسي بگويد آل نبي و اهل بيت نبي از نظر لغت شامل پسران و زنان او مي گردد، خواهيم گفت كه كلام پيامبرت را زير پا مگذار چرا كه او آل و اهل بيت را اصطلاح خاص، براي افرادي معين و مشخص قرار داد. پس منظور از آل و اهل بيت در آيات و احاديث شريف همان معني اصطلاحي خاص آن است نه معني لغوي، مگر آن كه شاهد و دليل روشني باشد كه بفهماند منظور همان معني لغوي است.

سوم: دليل بر كاربرد اين اصطلاح خاص نبوي، حديث كساء است. حديثي صحيح و گوياي اين نكته كه رسول خدا صلي الله عليه و اله به ام سلمه اجازه ورود به جمع اصحاب كسا را نداد. احمد در كتاب مسندش روايت كرده كه رسول خدا صلي الله عليه و اله عبا را از دستان ام سلمه كشيد. در حقيقت آن حضرت با اين عمل خود ام سلمه را از ميان اهل بيت به همان معني اصطلاحي مورد نظر خارج كرد. احمد در ج 6 ص323 مسند مي گويد: ام سلمه روايت كرده كه رسول خدا صلي الله عليه و اله به فاطمه عليها السلام گفت: « همسر و دو پسرت را بياور ». فاطمه آنان را حاضر كرد. رسول خدا يك عباي فدكي روي آنها انداخت، دستش را بر آن جماعت نهاد و گفت: «‌ خداوندا اين گروه، آل محمدند پس درود و رحمت خود را بر محمد و آل محمد فرست كه تو حميد و مجيدي »‌. ام سلمه گفت: عبا را بلند كردم تا من هم به آنان بپيوندم، اما رسول خدا آن را از دستم كشيد و گفت تو را به خير و سلامت. اين روايت را ابويعلي در مسندش ج 21 ص 323 و 456 و طبراني در معجم كبير ج 3 ص 53 و ج 32 ص 336 و ديگران نقل كرده اند.

چهارم: با توجه به صراحت حديث كساء معني اهل بيت منحصر در افراد خاص و مورد نظر پيامبر است و آن حضرت همسران خود را از آن مقام بلند بيرون و آنان را از ميان اهل بيت خارج كرده است. بنابراين هر كس معتقد باشد كه زنان رسول خدا نيز جزء‌ اهل بيت او هستند در حقيقت با اين خواست و اراده رسول خدا مخالفت كرده و مخالفت با رسول خدا نيز چيزي جز مخالفت با خداوند نيست. به علاوه اين عمل ستمي آشكار در حق اهل بيت رسول خدا صلي الله عليه و اله است كه ديگران را در حق اختصاصي آنان كه خداوند بدان مخصوصشان كرده شريك كرده است .

برگرفته از كتاب < پاسخ به پرسش هاي سپاه صحابه >، تاليف آقاي علي كوراني عاملي


سايت فطرت

تعداد بازديد:228     1385/10/7 1:45:38 ق.ظ

5 امتياز
1 تعداد

نظر کاربران:

نظر شما درباره ی این مطلب
نام:
متن:
ایمیل:
ارسال این مطلب به دوستان
نام و نام خانوادگی فرستنده:
ایمیل گیرنده:

استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است
درباره ما   تماس با ما