محتوای فطرت
جستجو در گوناگون

بررسي واقعه ي روز مباهله

بررسي واقعه ي روز مباهله

مباهله چيست؟

مباهله در اصل از ريشه ي «بهل» به معناي رها كردن و قيد و بند را از چيزي برداشتن است. از اين رو، هنگامي كه حيواني را به حال خود واگذارند. و پستان آن را در كيسه قرار ندهند تا نوزادش بتواند به آزادي شير بنوشد به آن «باهل» مي گويند. و «ابتهال» در دعا، به معناي تضرع و واگذار كردن كار خود به خداست.

بنابراين، اگر در مواردي «مباهله» را به معناي «هلاكت، لعن و دوري از خدا» گرفته اند، به خاطر آن است كه رها كردن و واگذار كردن بنده به حال خود، هلاكت و لعنت و دوري از درگاه خدا را به دنبال دارد.

اين بود معناي «مباهله» از نظر ريشه ي لغوي، اما مفهوم آن در آيه ي مورد بحث نفرين كردن دو نفر به يكديگر است؛ يعني افرادي كه درباره ي يك مسأله ي مهم مذهبي اختلاف نظر دارند، در يك جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه طرف مقابل را كه دروغگو است، رسوا ساخته و به سزاي اعمال خود برساند.

دعوت به مباهله

خداوند در آيه ي مورد بحث به پيامبر خود دستور مي دهد كه هر گاه پس از اين همه استدلال بر حقانيت اسلام و رد باورهاي نادرست مسيحيان، باز كسي درباره ي حضرت عيسي عليه السلام با تو به محاجه پرداخت، به او پيشنهاد مباهله كن؛ به اين صورت كه شما و طرف مقابل هر دو، پسران، زنان و خودتان را حاضر سازيد و نفرين كنيد كه خداوند طرف دروغگو را رسوا سازد.

مسأله ي مباهله به اين شكل كه تا آن زمان در بين عرب سابقه نداشت راه حل نهايي براي تشخيص حق از ناحق است و حكايت از ايمان و صداقت پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در دعوت خود مي كند؛ زيرا امكان ندارد كسي به تمام معنا به ارتباط خويش با پروردگار ايمان نداشته باشد و وارد چنين ميداني گردد و از مخالفان خود دعوت كند كه بياييد با هم از درگاه خدا بخواهيم تا دروغگو را رسوا سازد؟! مسلما ورود در چنين ميداني بسيار خطرناك است؛ زيرا اگر دعا به اجابت نرسد و اثري از مجازات مخالفان آشكار نشود، نتيجه اي جز رسوايي براي دعوت كننده عابد نخواهد شد. و امكان ندارد و آدم عاقل و فهميده بدون اطمينان به نتيجه، در چنين مرحله اي گام بگذارد.

از اين جا است كه گفته اند دعوت پيامبر به مباهله، يكي از نشانه هاي صدق دعوت و ايمان قاطع او است، قطع نظر از نتايجي كه بعدا از مباهله به دست آمد.

داستان مباهله

در روايات اسلامي وارد شده است: هنگامي كه پاي مباهله به ميدان آمد، نمايندگان مسيحيان «نجران» از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم مهلت خواستند تا در اين باره بينديشند و با بزرگان خود به شور بنشينند. سرانجام نتيجه ي مشورت آن ها كه از يك نكته ي روان شناسي سرچشمه مي گرفت، اين بود كه به افراد خود دستور دادند اگر ديديد محمد صلي الله عليه و آله و سلم با سر و صدا و جمعيت و جار و جنجال به مباهله مي آيد، نترسيد و با او مباهله كنيد؛ زيرا معلوم است حقيقتي در كار او نيست و از اين رو؛ به جار و جنجال متوسل شده است؛ ولي اگر ديديد با افراد محدود و به همراه نزديكان و فرزندان خردسالش به ميعادگاه آمد، بدانيد كه او پيامبر خدا است و از مباهله با او بپرهيزيد كه خطرناك است.

بر اين اساس، آن ها طبق قرار قبلي به ميعادگاه رفتند، ولي ناگاه ديدند كه پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم در حالي كه فرزندانش حسين عليه السلما را در آغوش دارد و دست حسن عليه السلام را دست گرفته، و علي و فاطمه عليهما السلام نيز همراه او هستند، رو به سوي ميعادگاه روان است. و در اين حال، به آنان سفارش مي كند كه هر گاه من دعا كردم شما «آمين» بگوييد. مسيحيان هنگامي كه اين صحنه را مشاهده كردند، سخت به وحشت افتاده و از اقدام به مباهله خودداري كردند، لذا حاضر به مصالحه شده و به شرايط ذمه (عدم تظاهر به خوردن گوشت خوك و شرابخواري، زنا و ازدواج با زناني كه ازدواج كردن با آن ها در اسلام حرام است) تن در دادند.

روايات اهل سنت:

شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 1 - ص 160

عن ابن عباس في قوله عز وجل: (فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءكم [ وأنفسنا وأنفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علي الكاذبين ]. [ قال ] نزلت في رسول الله وعلي (أنفسنا) و (نساءنا) فاطمة و (أبناءنا) حسن وحسين

..............................

تفسير ابن كثير - ابن كثير - ج 1 - ص 379

قال جابر: وفيهم نزلت"ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم"قال جابر"أنفسنا وأنفسكم"رسول الله صلي الله عليه وسلم وعلي بن أبي طالب"وأبناءنا"الحسن والحسين"ونساءنا"فاطمة

..............................

الدر المنثور - جلال الدين السيوطي - ج 2 - ص 39

قال جابر أنفسنا وأنفسكم رسول الله صلي الله عليه وسلم وعلي وأبناءنا الحسن والحسين ونساءنا فاطمة

..............................

فتح القدير - الشوكاني - ج 1 - ص 347 - 348

قال جابر: فيهم نزلت (تعالوا ندع أبناءنا) الآية. قال جابر (أنفسنا وأنفسكم) رسول الله صلي الله عليه وآله وسلم وعلي، وأبناءنا الحسن والحسين، ونساءنا فاطمة. ورواه أيضا الحاكم من وجه آخر ‹ صفحه 348 › عن جابر وصححه

..............................

إمتاع الأسماع - المقريزي - ج 6 - پاورقي ص 6

فيهم نزلت: (ندع أبناءنا وأبناءكم ونساءنا ونساءكم وأنفسنا وأنفسكم) وقال جابر: (أنفسنا وأنفسكم) رسول الله صلي الله عليه وسلم وعلي بن أبي طالب، (وأبناءنا) الحسن والحسين، (ونساءنا) فاطمة

..............................

الفصول المهمة في معرفة الأيمة - ابن الصباغ - ج 1 - پاورقي ص 114

وفيهم نزلت: (ندع أبنآءنا وأبنآءكم ونسآءنا ونسآءكم وأنفسنا وأنفسكم)، قال جابر: أنفسنا وأنفسكم: رسول الله (صلي الله عليه وآله وسلم) وعلي بن أبي طالب، وأبناءنا: الحسن والحسين، ونساءنا: فاطمة

..............................

نظم درر السمطين - الزرندي الحنفي - ص 108

أنزلت هذه الآية: فقل تعالوا ندع أبناينا وأبنايكم ونساينا ونسايكم وأنفسنا وأنفسكم ثم نبتهل فنجعل لعنة الله علي الكاذبين فدعا رسول الله (ص) عليا وفاطمة والحسن والحسين رضي الله عنهم وقال: اللهم هؤلاء أهلي

..............................

تفسير القرطبي - القرطبي - ج 4 - ص 104

أن النبي صلي الله عليه وسلم جاء بالحسن والحسين وفاطمة تمشي خلقه وعلي خلفها وهو يقول لهم: (إن أنا دعوت فأمنوا)

..............................

تاريخ الإسلام - الذهبي - ج 3 - ص 627

لما نزلت هذه الآية: فقل تعالوا ندع أبناينا وأبناءكم، دعاه رسول الله صلي الله عليه وسلم، وفاطمة، وحسنا وحسينا

..............................

مطالب السؤول في مناقب آل الرسول (ع) - محمد بن طلحة الشافعي - ص 38

فلما أصبحوا جاؤوا إلي رسول الله فخرج إليهم محتضن الحسين آخذا بيد الحسن وفاطمة خلفه وعلي خلفهما

..............................

شواهد التنزيل|الحاكم الحسكاني|1|ق 5|مصادر تفسير سني|الشيخ محمد باقر المحمودي|الأولي|1411 - 1990 م||مؤسسة الطبع والنشر التابعة لوزارة الثقافة والإرشاد الإسلامي- مجمع إحياء الثقافة الإسلامية||

تفسير ابن كثير|ابن كثير|1|774|مصادر تفسير سني|تقديم: يوسف عبد الرحمن المرعشلي||1412 - 1992 م||دار المعرفة للطباعة والنشر والتوزيع - بيروت - لبنان||تمتاز هذه الطبعة بالمراجعة والتنقيح والتنضيد الجديد وقد قام بفهرسة الأحاديث النبوية مكتب التحقيق بدار المعرفة

الدر المنثور|جلال الدين السيوطي|2|911|مصادر تفسير سني|||||دار المعرفة للطباعة والنشر - بيروت - لبنان||

فتح القدير|الشوكاني|1|1255|مصادر تفسير سني||||عالم الكتب|عالم الكتب||

إمتاع الأسماع|المقريزي|6|845|مصادر تاريخ|تحقيق وتعليق: محمد عبد الحميد النميسي|الأولي|1420 - 1999 م||منشورات محمد علي بيضون، دار الكتب العلمية - بيروت - لبنان||

الفصول المهمة في معرفة الأيمة|ابن الصباغ|1|855|مصادر سيره پيامبر وايمه|سامي الغريري|الأولي|1422|سرور|دار الحديث للطباعة والنشر|964-5985-99-4|المؤلف: علي بن محمد بن أحمد المالكي المكي المعروف بابن الصباغ / مركز الطباعة والنشر في دار الحديث - قم - شارع معلم - قرب ساحة الشهداء - الرقم 125 الهاتف: 02517740545 - 02517740523 ص. ب: 4468 / 37185 / نظم درر السمطين|الزرندي الحنفي||750|مصادر حديث سني - عام||الأولي|1377 - 1958 م||||

تفسير القرطبي|القرطبي|4|671|مصادر تفسير سني|أبو إسحاق إبراهيم أطفيش||1405 - 1985 م||دار إحياء التراث العربي - بيروت - لبنان||مؤسسة التاريخ العربي

تاريخ الإسلام|الذهبي|3|748|مصادر تاريخ|د. عمر عبد السلام تدمري|الأولي|1407 - 1987م|لبنان/ بيروت - دار الكتاب العربي|دار الكتاب العربي||

مطالب السؤول في مناقب آل الرسول (ع)|محمد بن طلحة الشافعي||652|مصادر سيره پيامبر وايمه|ماجد ابن أحمد العطية||||||

علي بن ابيطالب (نفس پيامبر) تا جايي رسيد كه پيامبر در شان او چنين فرمود:

(همانا جنگ تو. جنگ من است و صلح تو. صلح من)

شرح نهج البلاغة - ابن أبي الحديد - ج 20 - ص 221

قد ثبت أن رسول الله صلي الله عليه وآله قال له: (حربك حربي، وسلمك سلمي

..............................

شواهد التنزيل - الحاكم الحسكاني - ج 1 - پاورقي ص 416

يا علي حربك حربي

..............................

تفسير الآلوسي - الآلوسي - ج 26 - ص 151

قوله صلي الله عليه وسلم له:"حربك حربي"

..............................

المناقب - الموفق الخوارزمي - ص 129

حربك حربي وسلمك سلمي

..............................

ينابيع المودة لذوي القربي - القندوزي - ج 1 - ص 172

يا علي حربك حربي وسلمك سلمي

..............................

شرح نهج البلاغة|ابن أبي الحديد|20|656|مصادر حديث سني - عام|محمد أبو الفضل إبراهيم||||مؤسسة إسماعيليان للطباعة والنشر والتوزيع||

شواهد التنزيل|الحاكم الحسكاني|1|ق 5|مصادر تفسير سني|الشيخ محمد باقر المحمودي|الأولي|1411 - 1990 م||مؤسسة الطبع والنشر التابعة لوزارة الثقافة والإرشاد الإسلامي- مجمع إحياء الثقافة الإسلامية||

تفسير الآلوسي|الآلوسي|26|1270|مصادر تفسير سني|||||||

المناقب|الموفق الخوارزمي||568|مصادر سيره پيامبر وايمه|الشيخ مالك المحمودي - مؤسسة سيد الشهداء (ع)|الثانية|ربيع الثاني 1414|مؤسسة النشر الإسلامي|مؤسسة النشر الإسلامي التابعة لجماعة المدرسين بقم المشرفة||

ينابيع المودة لذوي القربي|القندوزي|1|1294|مصادر سيره پيامبر وايمه|سيد علي جمال أشرف الحسيني|الأولي|1416|أسوه|دار الأسوة للطباعة والنشر||

برادران اهل سنت اجازه هست يه سوال بكنم؟

اگر جنگ علي بن ابيطالب همان جنگ پيامبر هست. ((پيامبر اكرم كسي است كه خدا در شانش مي فرمايد: (ما ينطق عن الهوي) يعني اينكه از روي هوا و هوس حرف نميزند. و اين صفتي را كه به جناب علي بن ابيطالب اعطا نموده است. ازسر تعارف نبوده است.))

خب. اگر كسي در مخالفت پيامبر اكرم قيام كند و با ايشان بجنگد. حكمش چيست؟

اميدوارم در فضايي بدون تعصب جوابگو باشيد.

پيامبر اكرم جنگ علي را جنگ خود معرفي كرد. پس كساني كه با علي ميجنگند طبق اين روايت در واقع با حضرت رسول مي جنگند. خب حكمشان چيست؟

افرادي مانند:

ام المومنين عايشه

جناب زبير

جناب طلحه

جناب معاويه

http://www.shia-sonni.com/modules.php?name=News&file=article&sid=95

تعداد بازديد:969     1388/9/25 3:33:4 ق.ظ

2 امتياز
1 تعداد

نظر کاربران:


-[1391/8/21 7:16:26 ق.ظ]

عالی بود


فاطمه -[1391/8/18 12:8:49 ق.ظ]

با سلام از اینکه منابع اهل سنت را ذکر کردید متشکرم عالی بود


ندا کاظمی ترکی -[1391/8/14 4:7:5 ق.ظ]

مباهله-خوب بود


مباهله -[1391/7/30 10:27:24 ق.ظ]

سلام علیکم خدا خیرتان دهد مطلب تان بسیار خوب و قابل استفاده بود قران حکم چنین افرادی را مشخص کرده ولی یک سوال از آقای مسلم . بنظر شما سایر کشور های اسلامی در کوبیدند اعتقادات شیعه هر سال چقدر خرج میکنند ؟ بنظر شما حجاج شیعه ای که از ایران یا از سایر کشور های اسلامی به حج تمتع یا عمر میروند از تبلیغات ضد شیعه در زمان حج که در آن کشور در امانند ؟ اگر واقعا در امانند پس جزواتی که حجاج بهمراه خود از حج می آورند چه نام دارد ؟ بنظر شما میتوان گفت آقای مرسی رئیس جمهور محترم کشور مصر با صلواتی که فرستادند خواسته وحدت مسلمین را بهم بزند یا نه این مسائل معمولی است و شما سخت گرفتید .


aysan -[1391/7/26 10:24:42 ق.ظ]

ali bood mer30 baraye in matlabat


فطرت -[1391/7/10 1:31:6 ق.ظ]

جناب moslem با تشکر از اظهار لطف جنابعالی به این سایت باید عرض شود که : طرح مباحث علمی اعتقادی با اتحاد منافات ندارد لهذا ما وظیفه داریم در مقابل هر مخالفی چه مسلمان و چه غیر مسلمان از اعتقادات حقه شیعه جعفری دفاع نموده و رضای خداوند را بر رضایت بندگان خدا ترجیح دهیم


moslem -[1391/7/9 8:28:12 ق.ظ]

دوست عزیز بحث اختلافی کردن دشمن شاد کن است. تا قیامت هم بحث کنید به جایی نمی رسید. به مقدسات یکدیگر احترام بگذاریم تا دشمن جرات نکند به دردانه هستی جسارت کند.


mostafa -[1391/2/18 1:20:55 ب.ظ]

سی باحال


محمد عارف -[1390/12/9 2:41:11 ق.ظ]

very good


shabnam -[1390/11/18 9:21:24 ق.ظ]

عالی بود


-[1390/9/1 11:12:44 ق.ظ]

خیلی عمل مسخره ایست

نظر شما درباره ی این مطلب
نام:
متن:
ایمیل:
کد امنیتی:   
ارسال این مطلب به دوستان
نام و نام خانوادگی فرستنده:
ایمیل گیرنده:

استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است
درباره ما   تماس با ما