محتوای فطرت
جستجو در گوناگون

چگونگي زندگي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) در عصر غيبت

چگونگي زندگي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه) در عصر غيبت

حضرت بقية الله در زمان غيبت كبري نيز بهترين زندگي را دارند. علامه ي مجلسي در بحارالانوار جلد سيزدهم اين روايت را نقل كرده است: امام صادق عليه السلام مي فرمايند: حضرت بقية الله دو غيبت دارد: يك غيبت كوتاه است و ديگري طولاني است. (غيبت صغري) همان چند سالي بود كه حضرت چهار نايب خاص داشتند اما در غيبت كبري نايب خاص ندارند. در دوران غيبت كبري مردم موظف به مراجعه به نواب عام حضرت هستند. فقها و مراجع تقليد نواب عام حضرت هستند. حكما و عرفا و متكلمين و ادبا و مورخين و مفسرين نايب حضرت مهدي نيستند. (مَن كانَ منَ الفُقَهاء صَاينا لِنَفسِه، حافِظاً لِدينه، مُخالفاً عَلي هَواه، مُطيعا لِأمر مَولاه، فَلِلعُلوم اَنْ يُقَلِّدُوه)(۱) ايمه اطهار عليهم السلام ما را به فقها سپرده اند، ما را به شيخ طوسي، علامه حلي و شهيدين سپرده اند. هرگز ما را به حكما و فلاسفه نسپرده اند. ما را به ملاصدرا، ميرداماد، ميرفندرسك، ابن رشد اندلسي و ابن سينا نسپرده اند. فقها نواب عام حضرت بقية الله هستند.

امام صادق عليه السلام مي فرمايند: حضرت بقية الله دو غيبت دارند، در غيبت طولاني او هيچ كس حتي خواص شيعيان او، مكان او را نمي دانند (اِلّا المَولي اَلَذي يَلي اَمرَه)(۲) مگر آن نوكري كه كارهاي منزل حضرت و لوازم زندگيش را مهيا مي كند، نوكري كه سركاردار منزل اوست. حضرت بقية الله در زمان غيبت كبري نيز نوكر دارند. مؤيد آن نيز كلام سيد بن طاووس است كه به فرزندش مي نويسد: يك عوام ساده اي مدتي است كه به امام زمان التماس مي كند و از حضرت در خواست مي كند كه او را به نوكري قبول كنند، اخيرا حضرت توسط فلاني - نام او را مي برد - به او پيغام داده اند كه قبول كرديم اما صبر كن.

حضرت بقية الله در زمان غيبت كبري مانند پدرشان امام حسن عسگري و بقيه ي اجدادش (عليهم السلام) داراي زندگي و روي همين كره خاكي هستندو هم‌چنين منزل و مأوي و زن و اولاد دارند.

پي نوشت ها

۱ ـ بحارالانوار، ج ۲، ص ۸۸، باب ۱۴ روايت ۱۲ اين روايت دنباله اي دارد كه بايد در آن دقت بيشتر شود. در دنباله مي فرمايد: (وَ ذَلكَ لا يَكُونُ الّا بَعضُ فُقهاء الشيعة لا جَميعُهُم، فَاما مَن رَكِبَ مِنَ القَبايح وَ الفَواحش مَراكبَ فَسَقَة فُقهاء العَامَةِ فلا تَقبَلوا منهُم عَنّا شَييا).

۲ ـ بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۱۵۲، باب ۲۳، روايت ۵ (... لا يطلع علي موضعه احدٌ من ولده و لا غيره الا المولي الذي يلي امره) در كتاب يوم الخصاص ص ۲۰۲ و در كتاب اصول كافي ج ۲ ص ۱۴۱ چنين آمده است: (قال ابو عبد الله: للقايم عليه السلام غيبتان: احداهما قيصرة و الاخري طويلة. الغيبة الاولي لا يعلم بمكانه فيها الا خاصة شيعته و الاخري لا يعلم بمكانه فيها الاخاصة مواليه).

شيعه نيوز

تعداد بازديد:89     1390/10/16 7:40:43 ق.ظ

0 امتياز
0 تعداد

نظر کاربران:

نظر شما درباره ی این مطلب
نام:
متن:
ایمیل:
ارسال این مطلب به دوستان
نام و نام خانوادگی فرستنده:
ایمیل گیرنده:

استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع بلامانع است
درباره ما   تماس با ما