چه دليلي بر مشروعيت زيارت قبور داريم؟

در پاسخ اين پرسش، از كتاب و سنّت مي‏توان بهره جست و فعل صحابه نيز بر آن بوده:

‏ الف - قرآن كريم:

{ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ...}. نساء: 64.

‏ «اگر به خود ستم كردند، سراغ تو مي‏آيند و استغفار مي‏كنند و تو اي محمد، براي آنان طلب مغفرت كني...».

‏ اين آيه به زيارت پيامبر(ص) در حيات و ممات تشويق مي‏كند؛ چنانكه سبكي مي‏گويد: علما از اين آيه عموميت؛ يعني زمان حيات و وفات پيامبر(ص) را استفاده كرده‏اند، چون طبق روايات از پيامبر (ص) نقل شده: «حَياتي خَيرٌ لَكُمْ تحدثون و نحدث لكم و وفاتي خير لكم تعرض عليّ أعمالكم...»

طرح التثريب، ص‏297.

‏ ب - سنت پيامبر اكرم(ص):

روايات و احاديث بسياري از رسول اللّه(ص) در تشويق به زيارت قبر شريف خود، پس از رحلتش، نقل شده است: «مَنْ زَارَ قَبْرِي وَجَبَتْ لَهُ شَفَاعَتِي».

السنن الكبري، ج‏5، ص‏24 5. ‏

‏ ج - فعل صحابه:

‏ عبدالرزاق و بيهقي و ابن عبدالبر روايت كرده‏اند كه حضرت فاطمه زهرا(س)، هر جمعه به زيارت قبر عموي خود حضرت حمزه مي‏رفت ودر آنجا نماز مي‏خواند و گريه مي‏كرد.

‏ حاكم نيشابوري مي‏گويد: سند و راويان اين حديث تماماً ثقه هستند.

مصنف عبدالرزاق 3: 572 - مستدرك حاكم، ج 1،377 - السنن الكبري 4، 131 - تمهيد شرح مو طا، 3، 234 - و از خليفه ثاني و عبدللَّه‏بن عمر نيز نقل شده كه به هنگام بازگشت از سفر، ابتداء قبر پيامبر (ص) را زيارت مي‏كردند شفاء السقام، ص‏44 وفاء الوفاء 4،1340..


سايت فطرت