چرا شیعه به موضوع عصمت اصرار دارد؟

پاسخ را از زوایای ذیل پیگیری می‌کنیم

دلایل عقلانی اثبات عصمت
1- عدم اعتماد به تبعیت از غیرمعصوم:
اگر گفتار و کردار شخصی گاه درست و گاه نادرست باشد، عقل سلیم پیروی از چنین شخصی را نخواهد پذیرفت.چرا که معلوم نیست افعال و گفتار آنی او صحیح باشد.
برای مثال پیامبری را درنظر بگیرید که به مردم می‌گوید وحی آمده نوشیدن مخمورات حرام است. ولی خود چه در خفا و چه آشکارا این فعل را انجام می‌دهد آن وقت چگونه مردم از این چنین پیامبری اطاعت کنند؟!

2- عدم توانایی غیر معصوم در هدایت
این بخش را نیز در غالب مثالی توضیح می‌دهیم:
فرض کنیم که از جانب خدا پیامبری مبعوث شود که در ابلاغ وحی معصوم نباشد دراین صورت ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد:
وحی از جانب خدا به پیامبرش می‌رسد ولی آن پیامبر وحی را به دست مردم نمی‌رساند یا تحریف شده به مردم می‌رساند و یا چیزهایی از جانب خود می‌گوید ومدعی این می‌شود که از جانب خداست.
در این صورت آیا مردم به سوی خدا و بندگی او هدایت می‌شوند؟
روشن است که در این وضعیت هیچ کس به راه صحیح هدایت نمی‌شود و همگان گمراه می‌شوند و فرستادن پیامبر از جانب خدا کاری بیهوده وعبث می‌شود!

برخی دلایل قرآنی اثبات عصمت
1- یکی از آیات عمده در اثبات عصمت آیه 125 سوره بقره می‌باشد:

و اذ ابتلی ابراهیم ربه بکلمات فاتمهن قال انی جاعلک للناس اماما قال و من ذریتی قال لا ینال عهدی الظالمین.»

(به خاطر آورید) هنگامی را که خداوند،ابراهیم را با کلمات آزمود او به خوبی اذ عهده ی این آزمایش ها برآمد. (خداوند) به او فرمود: «من تو را امام و پیشوای مردم قرار دادم.»ابراهیم عرض کرد:«از دودمان من (نیز امامانی قرار بده)»خدای فرمود:«پیمان من به ستمکاران نمی‌رسد ».
لازم به توضیح است که ظلم به هر گونه گناه یا ستمی اطلاق می‌شود. در فرهنگ قرآن و سنت، هر کسی که مرتکب هر عمل خلافی شود، ظالم خوانده می‌شود.

2- هم چنین در قرآن آمده است:

« یا ایها الذین آمنوا، اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم...»

و یا در آیات دیگری داریم:

« ولا تطع منهم آثما او کفورا.»
{و از هیچ گناه کار یا ناسپاس ایشان پیروی نکن.}
«و لا تطع من اغفلنا قلبه عن ذکرنا و اتبع هواه»
{و از کسی دلش را از یاد خودمان غافل گردانده ایم و او از هوای نفسش پیروی کرده است، اطاعت مکن.}
« و لا تطیعوا امر المسرفین.»
{و از تجاوز کنندگان (به حدود الهی) پیروی نکنید.}

اگر بپذیریم که پیامبر و جانشینان ایشان مانند دیگر مردم، خطاکار و گناه کار باشند، مخاطبان این آیات با تناقض روبرو می‌شوند ؛ چرا که از یک طرف به اطاعت بی چون و چرا از اولی الامر دستور داده شده اند و در جای دیگر، از پیروی گنه کاران بر حذر داشته شده اند. یعنی اگر قرار باشد که اولی الامر معصوم نباشند و خطا از آنان سر بزند طبق آیه ی اول باید و طبق دسته ی دوم آیات نباید از او اطاعت کرد! لذا نتیجه گیری می‌شود که پیشوای مردم باید معصوم باشد.
گروه پرسش و پاسخ سایت فطرت