سؤال: لفظ شيعه از چه زماني بيان شده است.؟

پاسخ:
تشيع در لغت عبارت است از:مشايعت؛ يعني پيروي نمودن؛ ياري نمودن؛ ولايت كسي را داشتن.1
و همچنين تشيع در اصطلاح از نگرشي برخواسته است كه؛ امامت يك منصب الهي است و انتخاب امام به وسيله نص و ازجانب خداوند صورت ميگيرد.
1 – شهرستاني ميگويد: «الشيعة هم الذين شايعوا علياً علي الخصوص وقالوابامامته و خلافته نصاٌ ووصية»2
(به كساني كه فقط از علي (عليه السلام) پيروي نموده و امامت و خلافت اورابه سبب نص ووصيت پذيرفته اند، شيعه اطلاق ميگردد).
2 – ابن خلدون مي نويسد: «الشيعة لغة هم الصحب و الاتباع و يطلق في عرف الفقهاء و المتكلمين من الخلف و السلف علي اتباع علي و بنيه»؛3
(شيعه در لغت به معناي همراه و پيرواست، اما در عرف فقيهان و متكلمان به پيروان علي و اولاد او (عليهم السلام) اطلاق مي شود).
3 – مير سيد شريف جرجاني مي نويسد: « الشيعة هم الذين شايعوا علياٌ و قالوا انه الامام بعد رسول الله (صلي الله عليه و آله) و اعتقدوا ان الامامة لاتخرج عنه و عن اولاده"؛«4 (شيعه به كساني گفته مي شود كه از علي (عليه السلام) پيروي نموده و امامت او را پس از رسول خدا(صلي الله عليه وآله) پذيرفته اند و معتقدند كه امامت ازاو وفرزندانش خارج نمي شود)

واژه ي شيعه مطابق راي برخي از علماي اهل سنت براي اولين بار به عده اي از صحابه در عصر پيامبر صلي الله عليه وآله اطلاق گرديده:
1 - ابو حاتم رازي ميگويد: «ان اول اسم ظهر في الاسلام علي عهد رسول الله(صلي الله عليه وآله)هو الشيعة،وكان هذا لقب اربعة من الصحابة هم: ابوذر و سلمان و المقداد و عمار. »5 (اولين لقب و كلمه اي كه در عهدرسول خدا(صلي الله عليه وآله) ظهور كرد كلمه شيعه بود.اين كلمه،لقب چهار نفرازصحابه بوده است كه عبارتند از:ابوذر، سلمان، مقدادو عمار)
2 – ابن خلدون مي نويسد: «كان جماعة من الصحابة يتشيعون لعلي و يرون استحقاقه علي غيره »6 (جماعتي از صحابه،شيعه ي علي (عليه السلام) بودندواوراسزوارترازديگران به خلافت مي دانستند)
3 – استاد محمد كردعلي مي گويد: «عرف جماعة من كبار الصحابة بموالاة علي(عليه السلام)في عصر رسول الله (صلي الله عليه وآله)مثل سلمان فارسي القايل:بايعنا رسول الله (صلي الله وآله)علي النصح للمسلمين والايتمام بعلي بن ابي طالب و الموالاة له.ومثل ابي سعيد الخدري الذي يقول: امرالناس بخمس فعملوا باربع و تركوا واحدة، و لما سيل عن الاربع قال: الصلاة و الزكاة و صوم شهر رمضان و الحج.وقيل: ما الواحدة التي تركوها؟قال:ولاية علي بن ابي طالب. قيل له: و انها لمفروضة معهن؟ قال: نعم هي مفروضة معهن. و مثل ابي ذر الغفاري و عمار ياسر و حذيفة بن اليمان وذي الشهادتين خزيمة بن ثابت و ابي ايوب النصاري و خالد بن سعيد بن العاص و قيس بن سعد بن عبادة »7 (گروهي از بزرگان صحابه، معروف به مواليان علي (عليه السلام) در عصر رسول الله (صلي الله عليه و آله) بودند؛ ازآن جمله سلمان فارسي است كه مي گفت:ما با رسول الله (صلي الله عليه و آله) بيعت كرديم بر خير خواهي مسلمانان و اقتدا به علي بن ابي طالب (عليه السلام) و مواليان او. وابوسعيدخدري است كه گفت: مردم به پنج كار امر شدند ؛چهار تا را انجام دادند و يكي را ترك كردند. وقتي از آن چهار مورد سيوال شد گفت:نماز، زكات، روزه ماه رمضان و حج. از او سيوال شد آنچه را كه ترك نمودند چه بود؟ او در جواب گفت:ولايت علي بن ابي طالب (عليه السلام). از او سيوال شدآيا ولايت با چهار عمل ديگر واجب است؟ پاسخ داد:آري. ابوذر غفاري، عماربن ياسر، حذيفة يمان، ذي الشهادتين خزيمة بن ثابت، ابو ايوب انصاري، خالد بن سعيد بن عاص و قيس بن سعد بن عباده)
و همچنين بنا به دلالت آيات و روايات؛ شكل گيري اين نگرش در زمان حضور رسول اكرم (صلي الله و عليه وآله)،به پيروي از سنت الهي كه در ميان انبياي گذشته نيز وجود داشته - به دستورخداوند – با معرفي امامان و اوصياي بعد از خود انجام گرديده. و اولين بار كلمه شيعه در كلمات شريف رسول خدا (صلي الله عليه وآله)بر پيروان حضرت علي عليه السلام اطلاق گرديد.
1 – ابن حجر و ديگران از ابن عباس نقل كرده اند: «لما انزل الله تعالي: ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اوليك هم الخير البرية. قال رسول الله (صلي الله عليه وآله) لعلي: هو انت و شيعتك.......... ».8(هنگامي كه خداوند ايه«ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات اوليك هم خير البريه» را نازل فرمود رسول خدا (صلي الله عليه وآله) خطاب به علي (عليه السلام) فرمود: مقصود از آن تو و شيعيان تو است...........)
2 – حاكم حسكاني نيز از ابن عباس نقل كرده كه «نزلت هذه الاية:ان الذين امنوا و عملوا الصالحات اوليك هم خير البريه، في علي و اهل البيت»9.(اين ايه"ان الذين امنوا......."در شان علي و اهل بيت (عليهم السلام) نازل شده.
3 - و نيز به سندش از امام علي (عليه السلام) نقل كرده كه فرمود: «قبض رسول الله (صلي الله عليه و آله) و ان مسنده الي صدري فقال يا علي:الم تسمع قول الله:"ان الذينامنوا..........."هم شيعتك و موعدي و موعدكم الحوض........ »10.(رسول خدا (صلي الله عليه وآله در حاليكه من اورا به سينه چسباده بودم از دنيا رحلت فرمود، حضرت فرمود:اي علي، اياقول خداوند متعال"ان الذين امنوا...."را نشنيده اي؟ ان ها همان شيعيان تو هستند و موعد من و موعد شما در كنار حوض (كوثر) است...... »
4 - ابن عساكر به سندش از جابر بن عبدالله انصاري نقل مي كند: « كنا عند النبي صلي الله عليه وسلم فأقبل عليّ فقال النبي صلي الله عليه وسلم: والذي نفسي بيده إن هذا وشيعته لهم الفايزون يوم القيامة، ونزلت { إن الذين آمنوا وعملوا الصالحات أوليك هم خير البرية } » 11.(ابن عساكر از جابر بن عبدالله نقل مي كند كه:ما نزد پيامبر (صلي الله عليه وآله) بوديم كه علي وارد شد. پيامبر(صلي الله عليه وآله)فرمود قسم به كسي كه جانم به دست اوست همانا اين علي (عليه السلام) و پيروان و شيعيان او به طور حتم در روز قيامت به فوز خواهند رسيد. در اين هنگام بود كه ايه"ان الذين امنوا....."نازل گرديد.
5 - ابن مردويه از امام علي (عليه السلام) نقل كرده كه رسول خدا (صلي الله عليه وآله) به من فرمود: « الم تسمع قول الله: ان الذين امنوا......"انت و شيعتك..... »12. (پيامبر فرمود ايا قول خدا را نشنيده اي"ان الذين امنوا....."مقصود تو و شيعيان تو است.....)
.......................................................................................................................................
1 – صحاح الغة.ج 3.ص 156.
2 – الملل و النحل.ج1.ص 107.
3 – مقدمه ابن خلدون.ص 138.
4 – كتاب التعريفات.ص 57.
5 – حاضر العالم اسلامي.ج1.ص 188.
6 – تاريخ ابن خلدون.ج3.ص 364.
7 – خطط الشام.ج5.ص251.
8 – صواعق المحرقه.ص96- ما نزل من القران في علي(عليه السلام).ابي نعيم. ص 237.
9 – شواهدالتنزيل.ج 2.ص 272.
10 - همان
11 – الدر المنثور.ج 6. ص589
12 - همان