پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم در لحظه لحظه زندگانی پر خیر و برکت و سراسر درسش به تمامی مردم اعم از مسلمان و غیر مسلمان شأن و جایگاه امیرالمومنین سلام الله علیه را تبین کرد.کتب شیعه و سنی نقل شده و به"حدیث منزلت"مشهور است فرموده اند: « یا علی! انتَ منّی بِمَنزَلةَ هارون مِن موسی ألا إنّه لا نبیَّ بعدی[۱]»« ای علی تو برای من در مقام و منزلت هارون از موسی هستی جز این‌که بعد از من پیغمبری نخواهد بود»

این حدیث دارای مضامینی است که می‌توان آنرا یکی از محل‌های اعلام عمومی ولایت امیر المومنین علیه السلام نام برد. اما نسبت جناب هارون علیه السلام به حضرت موسی علیه السلام چه بود؟برای پی بردن به این امر به آیات سوره "طه"مراجعه می‌نماییم. اذْهَبْ إِلیَ‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَی‏ ... وَ اجْعَل لیّ‏ِ وَزِیرًا مِّنْ أَهْلیِ * هارون أَخِی * اشْدُدْ بِهِ أَزْرِی * وَ أَشْرِکْهُ فیِ أَمْرِی [آیات ۲۹ تا ۳۲: و یاوری از خاندان من برای من قرار ده، برادرم هارون را. پشت مرا بدو محکم کن. و در کار من شریکش گردان]

در آیه ۲۹ حضرت موسی علیه السلام در ادامه درخواست‌هایشان موضع جدیدی را مطرح می‌کنند. ایشان برای خود درخواست وزیری می‌کنند. اما نکته سخن ایشان دراینجاست که جعل وزیر صرفاَ کار خداست وحتی حضرت موسی علیه السلام هم فقط در درخواست خود از خداوند می‌خواهد که این وزیر از نزدیکانش باشد.در آیه ۳۰ خود حضرت موسی علیه السلام، برادرشان جناب هارون علیه السلام را پیشنهاد میکنند. و این چه خوب یادآور است عشیره عقربین را که پیامبر فرمودند:إن هذا اخی و وصی و... 

درآیه۳۱ حضرت موسی علیه السلام اعلام میکنند که جناب هارون علیه السلام برایشان پشتگرمی اند و این شاید همان پشت گرمی لیلة المبیت و بدر و احد و... است.اما به مهمترین نکته در آیه ۳۲ اشاره شده است و آن هم این نکته است که حضرت موسی علیه السلام جناب هارون علیه السلام را به عنوان شریک خود در امر رسالت مطرح می‌نمایند. اگر این درخواست حضرت موسی علیه السلام پذیرفته شود بدین معناست که جناب هارون علیه السلام نیزبه اندازه حضرت موسی علیه السلام در امر رسالت شریک می‌گردد و دیگر تفاوتی در باره مسیولیتشان نیست و حتی پس از مرگ یکی،دیگر نباید به دنبال جانشینی برای او گشت زیرا هردو آنها باهم و به صورت موازی مشغول پیشبرد اهدافشانند.

اما پاسخ خدا به این درخواست ها چیست؟

قَالَ قَدْ أُوتِیتَ سُؤْلَکَ یَامُوسیَ‏ [سوره طه، آیه ۳۶: گفت: ای موسی، هر چه خواستی به تو داده شد] و این گونه خداوند در خواست‌های حضرت موسی علیه السلام را بی هیچ کم و کاست اجابت نمود. وحتی بار دیگر خداوند اولین فرمان نبوت را به حضرت موسی علیه السلام ولی اینبار به صورت مثنی ابلاغ نمود.

اذْهَبَا إِلیَ‏ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَی‏، فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یخَشیَ‏، قَالَا رَبَّنَا إِنَّنَا نخَافُ أَن یَفْرُطَ عَلَیْنَا أَوْ أَن یَطْغَی‏، قَالَ لَا تخَافَا إِنَّنیِ مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَ أَرَی‏ [سوره طه، آیات ۴۳ تا ۴۶] « به سوی فرعون بروید که او طغیان کرده است. با او به نرمی سخن گویید، شاید پند گیرد، یا بترسد. گفتند: ای پروردگار ما، بیم داریم که بر ما تعدی کند یا طغیان از حد بگذراند. گفت: مترسید. من با شما هستم. می‌‏شنوم و می‌‏بینم.

و خداوند در نهایت در آیه ۴۷ چنین می‌فرماید: فَقُولَا إِنَّا رَسُولَا رَبِّک [ما رسولان پروردگار توایم‏] پس به طور کلی نسبت جناب هارون علیه السلام به حضرت موسی علیه السلام چنین است:وزیری تعیین شده از طرف خدا (جعل وزیر کار خداست) هارون علیه السلام برادر حضرت موسی علیه السلام پشت حضرت موسی علیه السلام به او گرم است هارون علیه السلام با حضرت موسی علیه السلام در انجام ماموریت الهی شریک است.


پی نوشت:

[۱] .بحار الانوار ج۲۱ص۲۳۷/ج۲۲ص۳۸۶/ج۲۸ص۲۷۹/ج۳۹ص۲۰/ج۳۷ص۲۷۳و۲۷۶و۲۷۸و۲۸۰و۲۸۶/ الاحتجاج ج۲ص۲۶۰ / اعلام الوری ص ۱۶۷ / امالی طوسی ص ۵۵۶ / رجال کشی ۲۰ / شرح نهج البلا ابن ابی الحدید ج۹ص۲۷ / کتاب سلیم ۵۹۶ / کمال الدین ج۱ ص۲۵ / کنز الفواید ج۲ ص۱۶۸ / معانی الاخبار ص۷۴ / مناقب ابن شهر آشوب ج۱ص۲۲۷ / تفسیرالامامص۵۶۰ / تاویل الآیات ص۲۲۵ / بشاره المصطفی ص۱۴۷

 

/



شیعه نیوز