امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)درمنابع اهل سنت

... مهدویت و اعتقاد به وجود مهدی - عجل الله عالی فرجه - و ظهور او، اختصاص به مذهب تشیّع ندارد، بلکه محدثان بزرگ اهل سنت نیز احادیث مربوط به آن حضرت از از طریق گروه بسیاری از صحابه و تابعین در کتابهای خویش نقل کرده‏اند، به طوری که گذشته از کتب شیعه، کتب و آثار دیگر مذهب اسلامی (حنفی، شافعی، مالکی و حنبلی) نیز از روایات نبوی که درباره مهدی و ظهور او رسیده، سرشار است. 
بر اساس پژوهش برخی از محققان بزرگ، محدثان اهل سنت احادیث مربوط به حضرت مهدی را از ۳۳ نفر از صحابه پیامبر اسلام در کتب خود نقل کرده‏اند (۱)؛ تعداد ۱۰۶ نفر از مشاهیر علمای بزرگ اهل سنت، اخبار ظهور امام غایب را در کتابهای خود آورده‏اند (۲)؛ و ۳۲ نفر از آنان مستقلاً درباره حضرت مهدی کتاب نوشته‏اند. (۳)
«مسند احمد حنبل»(متوفای ۲۴۱ هجری) و «صحیح بخاری» (متوفای ۲۵۶ هجری) از جمله کتب مشهور اهل سنت است که قبل از تولد امام قایم - عجل الله تعالی فرجه - نوشته شده و احادیث مربوط به آن حضرت در آنها نقل شده است. (۴)
از جمله احادیثی که «احمد حنبل» نقل کرده این حدیث است: پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود: «اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نماند، خداوند حتماً در آن روز شخصی از ما - خاندان - را بر می‏انگیزدو او جهان را پر از عدل و داد می‏کند همچنانکه پر از ظلم شده باشد. (۵)
احادیث نبوی پیرامون حضرت مهدی - عجل الله تعالی فرجه - و صفات و علایم ایشان در کتابها و منابع قدیم اهل سنت به قدری زیاد است که دانشمندان علم حدیث و حافظان بزرگ سنّی، احادیث مربوطبه مهدی را «متواتر» دانسته‏اند. (۶) 
بر اساس یک بررسی اجمالی، تعداد ۱۷ نفر از دانشمندان بزرگ اهل سنت، به «متواتر» بودن احادیث مهدی در کتابهای خود، تصریح کرده‏اند (۷). علامه «شوکانی» در خصوص اثبات تواتر این روایات، کتابی به نام «التوضیح فی تواتر ما جأ فی المنتظر والدّجال و المسبح» تألیف کرده است. (۸)


پی نوشت ها
۱- صافی، لطف ا-لله، نوید امن و امان، تهران، دار الکتب الاسلامیة، ص ۹۱ -.۹۲ 
۲- صافی، همان کتاب، ص ۹۲ -.۹۵ 
۳- صافی، همان کتاب، ص ۹۵ -.۹۹ 
۴- ر.ک به: صحیح بخاری، ط ۱، با شرح و تحقیق شیخ قاسم شمّاعی رفاعی، بیروت، دار القلم، ۱۴۰۷ ه . ق، ج ۴، باب ۹۴۵ (نزول عیسی بن مریم)، ص ۶۳۳ و مسند احمد حنبل،بیروت، دار الفکر (بی تا) ج ۱، ص ۸۴ و ۹۹ و ۴۴۸ و ج ۳، ص ۲۷ و.۳۷ ور.ک به: سنن ابن ماجه (۲۰۷ - ۲۷۵ ه . ق) تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی،، بیروت، دار احیأ التراث العربی،، ج ۲، ص ۱۳۶۶ - ۱۳۶۸، کتاب الفتن، باب ۳۴، باب خروج المهدی،، حدیث ۴۰۸۲ -.۴۰۸۸ 
۵- لو لم یبق من الدنیا الا یوم لبعث الله عزّوجلّ رجلاً منژا یملأها عدلاً کما ملیت جوراً (مسند احمد حنبل، بیروت، دار الفکر (بی تا)، ج ۱، ص ۹۹). 
۶- تواتر و متواتر، از اصطلاحات علم الحدیث است و منظور از خبر متواتر، خبر جماعتی است که (فی حدّ نفسه، نه به ضمیمه قراین) اتفاق آنان بر کذب، محال و در نتیجه موجب علم به مضمون خبر باشد. (ر.ک‏به: مدیر شانه چی، کاظم، علم الحدیث، قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، چاپ ۳، ۱۳۶۲ -. ش، ص ۱۴۴) بدین گونه «تواتر» را می‏توان «ثبوت قطعی» تعبیر کرده و «حدیث متواتر» را «حدیث ثابت و قطعی» خواند؛ حدیثی که راویان بسیار داشته، و در کتابهای بسیار روایت شده است و به وسیله محدثان و مشایخ روایت، سینه به سینه، و ضبط به ضبط، از نسلی به نسل دیگر رسیده است و ثبوت و صدور آن از پیامبر اکرم، با ائمه طاهرین - علیهم السلام - قطعی است (حکیمی، محمد رضا، خورشید مغرب، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ۱۳۶۰ ه . ش، ص ۹۹). 
۷- صافی، همان کتاب، ص ۹۰ -.۹۱ 
۸- صافی، همان کتاب، ص.۹۱ 
منبع: کتاب"سیره پیشوایان"/ مهدی پیشوایی/فصل"شناخت مختصری از زندگانی امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)"/ بخش"مهدی(علیه السلام)درمنابع اهل سنت"/آدرس اینترنتی:http://www.balagh.net/persian/pro_ahl/۱۶/۰۱/index.htm


 



سایت فطرت